Page

Header Ad Banner

Wednesday, February 1, 2023

Apakah itu Ekspedisi Katibas (1863-1876) ?

Katibas River ,Nanga Beloh ( 2018) (Song, Sarawak)


Ekspedisi Katibas merujuk kepada peristiwa bersejarah yang berlaku pada abad ke-19 di wilayah Sarawak, Borneo. Ekspedisi ini diketuai oleh James Brooke, yang dilantik sebagai Rajah Sarawak pertama pada tahun 1841. Tujuan ekspedisi ini adalah untuk meluaskan wilayah Sarawak dan mengawal wilayah Katibas, yang didiami oleh orang asli Dayak.

Ekspedisi itu mendapat tentangan daripada orang Dayak, yang berhati-hati dengan kedatangan orang asing dan niat mereka.

Bagaimanapun, selepas beberapa siri pertempuran dan rundingan, orang Dayak bersetuju untuk mengiktiraf Brooke sebagai pemerintah mereka dan ekspedisi itu berjaya mewujudkan kawalan ke atas wilayah Katibas.

Ekspedisi Katibas adalah penting dalam sejarah Sarawak dan perluasan pemerintahan Brooke, kerana ia menandakan permulaan penubuhan Kerajaan Sarawak dan meletakkan asas bagi perluasan pemerintahan Brooke di rantau ini. Peristiwa itu juga memberi impak yang berkekalan kepada orang asli Dayak, yang terkesan dengan kedatangan pemerintahan asing dan perubahan yang berlaku.

Empat Ekspedisi Punitif ke Katibas Oleh Dinasti Brooke

Jun 1863-Ekpedisi Kayan Agung (Kayau Kayan 1863)

Mei 1869-Ekpedisi Katibas Pertama

1868- Hukuman mati Balang tanpa bicara, oleh mahkamah keadilan di Sibu.

Semasa Naga dan orang-orangnya tinggal di Batu Gong, mereka telah dua kali diserang oleh pasukan Rajah semasa ekspedisi Katibas pertama dan kedua menentang Enjop, saudara Balang, pada tahun 1869 dan 1870.

Jun 1870-Ekspedisi Katibas Kedua

Mei 1870-sepasukan Dayak Kanowit di bawah ketua mereka Lintong cuba menawan kubu di Sibu di Rejang tetapi telah dipatahkan. Beberapa bulan kemudian Rajah mengetuai ekspedisi ke Sungai Katibas untuk menghukum Lintong, yang telah ditangkap dan dihidupkan selama beberapa tahun di bawah pengawasan di Kuching.

Julai 1871-Ekspedisi Katibas Ketiga

Tetapi Kanowit &  Dayak Iban  Katibas tidak ditenangkan, Satu lagi ekspedisi pada tahun 1871 dihantar menentang mereka. Selepas kampung-kampung mereka dibakar, ramai daripada mereka telah dipindahkan ke kawasan yang lebih mudah dikawal, di bawah Rejang.

Okt 1876-Ekspedisi Katibas Keempat.

No comments:

Search This Blog