Page

Header Ad Banner

Thursday, February 11, 2016

Stesen Pertanian Nanga Engkuah Song Katibas: Sebuah projek terbengkalai Barisan Nasional ?



Nanga Engkuah Katibas Song-Januari 2016
(Sebelah kiri sekali -Lokasi PROJEK STESEN PERTANIAN NANGA ENGKUAH KATIBAS SONG)
Tanggal 8hb Januari 2016 saya sempat "mudik" ke Hulu Katibas dan sampai di Nanga Engkuah Katibas, penduduk sempat menunjukkan ke satu lokasi tapak yang dulu pernah terpacak Papan Tanda PROJEK  STESEN PERTANIAN NANGA ENGKUAH KATIBAS SONG.



Menurut penduduk , semasa Pilihan Raya Umum ke-13 pada May 2013 papan tanda itu masih gah berdiri tetapi kini semua kembali kelihatan seperti belukar tidak ada sebarang tanda. 


 Menurut sumber, Kerajaan Negeri Sarawak telah mengumumkan untuk membina 2 Stesen Pertanian Baru pada November 2010 dan kini setelah lebih 5 tahun berlalu ??

 18 stesen pertanian akan dibuka semula( November 4, 2010, Thursday)
Kuching: Sebanyak 18 buah stesen pertanian akan dibuka semula, manakala dua buah stesen baru akan dibina di Sarawak di bawah Rancangan Malaysia Ke-10.Manakala dua buah stesen baru akan dibina di Sungai Tunoh dan di Nanga Engkuah, Song, yang kedua-dua-nya dalam bahagian Kapit . 
Sumber http://www.theborneopost.com/2010/11/04/18-stesen-pertanian-akan-dibuka-semula

Namun ,selepas PRU 13 , pada Oktober 2013 selepas tiga tahun menabur JANJI PALSU ,Kerajaan BN selagi lagi berjanji PROJEK STESEN PERTANIAN NANGA ENGKUAH KATIBAS SONG akan siap pada tahun 2014.


Kenyataan daripada  Menteri Pemodenan Pertanian Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang ( Oktober 2013) 
Sementara itu, katanya, enam daripada 46 stesen pertanian baharu yang dirancang dibina di kawasan luar bandar negeri ini akan mula beroperasi pada tahun depan, antaranya Tekajung (Pulau Bruit), Tunoh Kapit, Nanga Engkuah Song Katibas, Entabai Pakan dan Nanga Lawih.

Beliau berkata, penubuhan stesen itu penting bagi membolehkan pegawai penyelidikan menjalankan penyelidikan dan pembangunan secara lebih efektif terhadap buah-buahan, ikan, tumbuhan asli serta herba yang terdapat di kawasan luar bandar.
           Sumber :http://www.theborneopost.com/2013/10/02/


Kesimpulannya PROJEK STESEN PERTANIAN NANGA ENGKUAH KATIBAS SONG ini sudah terbengkalai lebih daripada 5 tahun ,janji siap sepenuhnya pada tahun 2014 oleh Menteri Pemodenan Pertanian Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang merupakan
JANJI PALSU !! .


#Info: Nanga Engkuah masih lagi dihubungi dengan Jalan Sungai & Jalan Balak(access ke SK Nanga Engkuah sahaja) di seberang SK Engkuah ada 3 buah rumah panjang iaitu Nanga Setuchok ,Nanga Sesibau & Nanga Engkuah ,Projek Jambatan dari Jalan Balak ke 3 rumah panjang ini pernah di umumkan dulu dan kini Projek Jambatan Engkuah masih belum dilaksanakan hingga kini)

Search This Blog